Paljon vapaita aikoja! Kysy lisää soittamalla 09 387 2341 tai tee nettiajanvaraus.

Hammaskiven poisto

Syljen ja ientaskunesteen mineraalien saostuessa hampaan pinnalla olevaan peitteeseen syntyy kovaa hammaskiveä. Hoitamattomana hammaskivi ylläpitää tulehdusta ja vaurioittaa hampaan leukaluuhun kiinnittäviä säikeitä, syventäen näin ientaskuja.

Lue lisää hammaskiven poistosta

Juurihoito

Hammas joudutaan juurihoitamaan, kun hampaan ydin on tulehtunut. Hammasytimen tulehduksen syynä on usein pitkälle edennyt hampaan reikiintyminen tai hampaaseen kohdistunut rasite. Hammasytimen tulehdus on yleinen hammassäryn aiheuttaja.

Juurihoidossa hampaan ydin ja juurikanavat avataan ja puhdistetaan. Lopuksi juurikanavat täytetään ja hammas paikataan.

Juurihoidettu hammas on hauraampi kuin juurihoitamaton ja siksi se on suositeltava suojata kruunulla tai keramisella paikalla lohkeamien ja murtumien ehkäisemiseksi.

Karieksen hoito

Pysyvä, säännöllinen hoitosuhde vähentää isoja toimenpiteitä. Tasaisin väliajoin tehty hampaiden tarkastus ja hoito vähentävät suuremman hoidon tarvetta. Pienet reiät voidaan hoitaa fluorauksella, jolla pysäytetään reikien kasvaminen. Särkevien hampaiden hoito tulee paljon kalliimmaksi kuin säännöllinen hammashoito.

Amalgaamipaikkojen poisto

Elohopeaa sisältävä amalgaami voi aiheuttaa monenlaisia vakaviakin oireita niin suussa kuin muuallakin kehossa. Amalgaamipaikkojen poisto vaatii tietoa ja taitoa sekä vastuullisuutta.

Purentahäiriöt

Purentahäiriöt voivat aiheuttaa päänsärkyä, niskan ja leuan alueen kiputiloja. Hoidon ensimmäisenä tehtävänä on kipujen lieventäminen. Usein auttaa hampaiden hionta, joskus tarvitaan purentakisko, joka valmistetaan akryylistä. Myös puuttuvat hampaat voivat aiheuttaa purentahäiriöitä. Puuttuvat hampaat tulisikin korvata joko kiinteillä proteeseilla eli silloilla ja implanteilla tai irtoproteeseilla.

Lensairauksien hoito

Päivittäinen hampaiden puhdistus on tehokas keino hoitaa ja ehkäistä ientulehduksia. Jos ikenet vuotavat verta, ne täytyy puhdistaa entistä paremmin. Ellei vuoto parane viikossa, kysy hammaslääkäriltäsi neuvoa.

Ikenen ja hampaan välissä on ientasku. Hammaskiven ja bakteerien kiinnittyessä hampaan pinnalle ien tulehtuu. Ientulehduksen seurauksena ientasku saattaa alkaa syvetä. Hoitamattomana ientulehduksesta voi kehittyä parodontiitti eli hampaiden kiinnitystä tuhoava krooninen tulehdus, jossa hampaat alkavat heilua ja lopulta ehjätkin hampaat irtoavat. Sairautta hoidetaan puhdistamalla ientaskut puudutuksessa. Jos tulehdus on edennyt pitkälle kiinnityskudokseen, tulehdusta voidaan hoitaa flap-leikkauksella, joka tehdään paikallispuudutuksessa.

Parodontiitti voi vaikuttaa monien sairauksien kehittymiseen ja niiden hoitotuloksiin, mainittakoon mm. diabetes. Siinä on yksi hyvä syy lisää pitää hampaat kunnossa ja käydä säännöllisesti tarkastuttamassa ne hammaslääkärillä.